Що може бути еталоном кольору? Частина 2. Сумішеві фарби

Мета цієї статті розкласти по полицях ті аспекти, які пов'язані із кольоровідтворенням в поліграфічній галузі та дизайні друкованих видань. Друга частина стосується сумішевих фарб та подана максимально спрощено для сприйняття, без заглиблення у формулювання та без деталізації. 

Перш за все узгодимо термінологію. 

Колір — це електромагнітне випромінювання, яке можуть сприйняти наші очі, та яке розрізняється ними за різною довжиною хвиль. Залежно від сфери застосування існує декілька визначень кольору. Але у цій статті ми можемо домовитись, що колір — це певна характеристика об'єкта, яку можна зареєструвати та виміряти спеціальним пристроєм.

Зразок кольору — це будь-який об'єкт чи фрагмент зображення, який містить колір. І цей колір ви прагнете мати в готовій друкованій продукції. Цей зразок може бути в цифровому чи фізичному вигляді. Також він може бути надрукований певним способом друку.

Еталон кольору — зразок, який виготовлений відповідно до стандарту ISO та може бути коректно виміряний поліграфічним колориметричним пристроєм.

Поліграфічний колориметричний пристрій — спеціальний калібрований пристрій для вимірювання параметрів фарби та кольору: денситометр чи спектрофотометр. Зазвичай працює у системи CIE Lab.

Зразок кольору — ширше поняття. Ним може бути будь-що: справжнє яблуко, наприклад, або роздруківка із офісного кольорового принтера чи вирізка із журналу, який раніше був надрукований поліграфічним способом. Проте варто розуміти, що в силу низки причин, зразок або не можна виміряти поліграфічним колориметричним пристроєм, або цей вимір буде некоректним. Тому цей зразок може використовуватися лише як візуальний орієнтир. Також треба розуміти, що кольорове співпадіння зразка із відбитком не завжди може бути досягнуто.

Еталон кольору — це спеціальний виріб (кольоропроба чи колор-стандарт), який має характеристики, відповідає вимогам стандарту та може бути коректно виміряний за допомогою поліграфічного вимірювального пристрою в системі вимірювання CIE Lab та може мати допустимі відхилення в одиницях dE відповідно до стандарту ISO 12647-2.

Що ж може бути еталоном кольору при офсетному способі друку для сумішевих фарб? 
  • Кольоровий каталог кольорів.
  • Фізичний зразок або відбиток.
  • Мокрий зразок фарби.
  • Електронна шкала lab.
Кольоровий каталог кольорів

Під час виготовлення сумішевої фарби згідно кольорового каталогу, компанія «Міхаель Хубер Україна» здебільшого спирається на рекомендації компанії Pantone. Саме ця компанія виготовляє найпоширеніші кольорові каталоги в світі. Згідно цих рекомендацій та величезного механічного навантаження на кольорові каталоги, компанія «Міхаель Хубер Україна» змушена оновлювати їх кожні 3 місяці. В більшості друкарень такого навантаження на паперовий каталог немає, саме через це, в деяких випадках у нас виникає ціла прірва різниці між партіями каталогів, інколи досягаючи десятиліть. Компанія Pantone фізично не може виготовляти ідентичні кольорові каталоги протягом багатьох років. Це спричинено не тільки технічними можливостями, але через зміни в політиці та настанов компанії. І навіть через зміни або доповнення в міжнародні стандарти, такі як ISO 12647, який зазнавав декількох редакцій. Тому між партіями цих каталогів, особливо якщо мова йде про роки, в деяких кольорах може бути суттєва різниця. Саме це є поширеною причиною помилки при замовлені повтору фарби, яку ви замовляли рік тому і еталон замовленої фарби був визначений кольоровий каталог Pantone. При повторному замовленні з вказанням еталон кольору каталог Pantone через рік, компанія «Міхаель Хубер Україна» буде виготовляти цю фарбу по каталогу який змінили 4 рази, а друкарня в свою чергу буде здійснювати контроль кольору згідно свого каталогу який не змінювався, або згідно підписного аркуша роботи річної давності. Саме через те що ми здійснюємо контроль кольору згідно різних кольорових еталонів і призводить до різниці напівтонів при друці. Тому просимо зауважити наших клієнтів, якщо ви бажаєте повторити колір ідентично накладу який був надрукований декілька місяців тому, нам потрібен фізичний зразок цього накладу, тому що за цей період ми могли замінити наш фізичний каталог декілька разів. В цьому випадку ми зробили колір який відповідає нашому каталогу, але не відповідає зразку друкарні або клієнта друкарні з більш раннім каталогом. Надаючи фізичний зразок або відбиток та визначення його як еталона при замовленні фарби, клієнти можуть бути впевнені що ми з ними будемо здійснювати контроль кольору по ідентичному еталону перебуваючи в різний місцях. Це суттєво зменшить ризик різниці кольору. Також на допомогу при виготовленні кольору може стати мокрий зразок фарби. При виготовленні будь якого замовлення, компанія «Міхаель Хубер Україна» зберігає мокрий зразок фарби до 1 року. Ми можемо користуватись цим архівом при виготовлені фарби для повторного замовлення, але для цього нам потрібно знати точну назву та дату виготовлення фарби.